You are here:  
  1. ifib-research
  2. Publications

Publications

Here you can find our publications (books and articles), conference papers and lectures by ifib staff.


  Reset form

Heuer, Hendrik (2021): Audit, Don't Explain – Recommendations Based on a Socio-Technical Understanding of ML-Based Systems. in: Gesellschaft für Informatik Ingolstadt (online): Konferenz: Workshop on User-Centered Artificial Intelligence (UCAI '21) at Mensch und Computer 2021


Hoch, Hendrik; Roeske, Adrian (2021): Co-Creation von Apps für den Lokaljournalismus. Eine Blaupause für die nutzer*innen-zentrierte Entwicklung zur Förderung des gesellschaftlichen Zusammenhalts. Virtuell: Konferenz: Herbsttagung der Sektion und Fachgruppe Medienpädagogik (DGfE und DGPuK), 16. / 17. September 2021


Krieter, Philipp Viertel, Michael Breiter, Andreas (2021): Supporting Students’ Privacy: How Does Learner Control over Their Data Affect the Dataset for Learning Analytics?. Dortmund (online): Konferenz: Workshop Learning Analytics DeLFI, 2021


Roeske, Adrian; Schlachter, Sabrina; Welling Stefan (2021): Herausforderungen innerbetrieblicher Kommunikation und die Veränderung organisationaler Praxis in der Speditions- und Logistikbranche. in: Burchert, Joanna; Sander, Michael; Weinowski, Nils Digitalisierung in der Logistikbranche. Impulse für die Aus- und Weiterbildung, wbv Verlag , S.91-106.


Krieter, Philipp; Viertel, Michael; Breiter, Andreas (2021): ‹Da habe ich es dann einfach ausgeschaltet›. Perspektiven von Lernenden auf Datensammlung mittels Langzeit-Bildschirmaufzeichnungen in non-formalen Bildungskontexten. In MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung , Heft: 44 DOI: https://doi.org/10.21240/mpaed/44/2021.10.26.X


Zakharova, Irina; Bock, Annekatrin (2021): Researching implications of (in)visible data agency.. ZeMKI, University of Bremen: Konferenz: Agency in a datafied society: Communication between​ and across humans, platforms and machines, 29.-30.7.2021


Jarke, Juliane; Macgilchrist, Felicitas (2021): Dashboard stories: How the narratives told by predictive analytics reconfigure roles, risk and sociality in education. In Big Data & Society , S.1-13.


Breiter, Andreas (2021): Strategische Planung einer lernförderlichen IT-Infrastruktur für Schulen. in: Brägger, Gerold/Rolff, Hans-Günter (Hrsg.) Handbuch Lernen mit digitalen Medien, Weinheim/Basel: Beltz , S.567-578.


Heuer, Hendrik; Jarke, Juliane; Breiter, Andreas (2021): Machine learning in tutorials–Universal applicability, underinformed application, and other misconceptions. In Big Data & Society , S.8(1), p.20539517211017593.


Zakharova, Irina; Jarke, Juliane (2021): Educational technologies as matters of care.. Copenhagen, Denmark (virtual): Konferenz: NOSTS 2021 (Nordic Science and Technology Studies), 20.-21.5.2021


Bischof, Andreas; Jarke, Juliane (2021): Configuring the older adult: How age and ageing are re-configured in gerontechnology design. in: Alexander Peine, Barbara L. Marshall, Wendy Martin, Louis Neven Socio-gerontechnology - Interdisciplinary Critical Studies of Ageing and Technology, Routledge


Breiter, Andreas; Brüggemann, Marion; Howe, Falk (2021): Digital Literacy as Cross-sectional Competence in VET – A Case Study of a Network of German Vocational Schools.. Konferenz: ECER 2021 (preprint)