- ifib-research
- Research areas
- Datafication
Datafication
Focus on the social relevance of datafication.
Digitization is accompanied by a comprehensive datafication of public and social life. The open and hidden collection of data influences decision-making and opinion-forming processes; individually, organizationally and socially. The growing importance of data increases the influence of those who have the abilities needed to collect, evaluate and interpret data.
Analyzing datafication
ifib critically examines processes of datafication and analyzes the associated challenges for individuals and organizations. We examine how data infrastructures emerge as powerful
socio-technical relations, how they shape organizational structures, and how they change practices. We critically observe and accompany these ambivalent changes.
Generating knowledge and initiating research transfer
Our main research interest is in datafication processes in the education sector and public administration. We pay special attention to data-driven decision making and the transformation of organizations. ifib generates relevant knowledge in conjunction with its practice partners and benefits from the mutual learning processes.
Current projects
Current publications
Mossig, Ivo; Molina León, Gabriela; Düpont, Nils; Breiter, Andreas (2023): Governance bei der Co-Creation eines webbasierten Forschungsdatenmanagementsystems in den Sozialwissenschaften. Ein Erfahrungsbericht aus dem SFB 1342 „Globale Entwicklungsdynamiken von Sozialpolitik“. In Bausteine Forschungsdatenmanagement
Molina León, Gabriela; Isenberg, Petra; Breiter, Andreas (2023): Eliciting Multimodal and Collaborative Interactions for Data Exploration on Large Vertical Displays. In Transactions on Visualization and Computer Graphics
Schiefner-Rohs, Mandy; Hofhues, Sandra; Breiter, Andreas (2023): Zum Anspruch, Bildung zu vermessen. Eine (knappe) Einleitung in den Band.
in: M. Schiefner-Rohs, S. Hofhues & A. Breiter (Hrsg.)
Datafizierung (in) der Bildung. Kritische Perspektiven auf digitale Vermessung in pädagogischen Kontexten,
Bielefeld:
Transcript
, S.9-18.
Schiefner-Rohs, Mandy; Hofhues, Sandra; Breiter, Andreas (2023): ›Vermessung‹ von Bildung verstehen – ›Datenbildung‹ ermöglichen.
in: M. Schiefner-Rohs, S. Hofhues & A. Breiter (Hrsg.)
Datafizierung (in) der Bildung. Kritische Perspektiven auf digitale Vermessung in pädagogischen Kontexten,
Bielefeld:
Transcript
, S.375-392.
Roeske, Adrian; Büntemeyer, Doreen; Zakharova, Irina; Breiter, Andreas (2023): Digitale Methoden in Bildungsforschung und Bildungspraxis. Ein Chatbot als Untersuchungsinstrument.
in: M. Schiefner-Rohs, S. Hofhues & A. Breiter (Hrsg.)
Datafizierung (in) der Bildung. Kritische Perspektiven auf digitale Vermessung in pädagogischen Kontexten,
Bielefeld:
Transcript
, S.81-102.