Am 15. Januar 2024 hatte ich das Vergnügen, unsere aktuellen Forschungsarbeiten im Bereich der Digitalen Transformation der Bildung insbesondere in Bezug auf die Potenziale von KI-basierten Werkzeugen an der Oxford University in einer gemeinsamen Veranstaltung des Department of Education und des Oxford Internet Institute (OII) vorzustellen. Eingeladen wurde ich von Prof. Rebecca Eynon mit der wir schon seit Jahren zusammenarbeiten und das Konzept der "Datafication" weiterentwickelt haben (z.B. im Projekt DATAFIED). Der Besuch gab auch Gelegenheit, die Forschungsergebnisse und neue Vorhaben mit Prof. Jeremy Knox auszutauschen, der seit letztem Jahr an der University of Oxford zu ähnlichen Themen arbeitet und wie wir einen kritischen Zugang zu Daten in Bildungssystemen hat.
Hier der Abstract des Vortrages und die Folien:
Challenges of communicative AI in education
Education has been a testbed for new developments in Artificial Intelligence since its beginnings in the 1950s. After years of slower progress with Intelligent tutoring and adaptive learning systems, the advent of communicative AI such as ChatGPT revitalised the concepts of automated feedback to support individualised learning. Education research has shown that feedback can improve learning, particularly formative feedback. Based on a prototype of an automated feedback system for multimodal learning results in higher education settings, the presentation will address challenges of designing and implementing these systems. These range from questions about biases in the data and the models to regulatory aspects (about privacy and copyright) and its organisational embedding. And with the automation of communication in teaching and learning settings, the roles of teachers, learners and technologies will be re-assigned.